I. Przyczyny.
1. Skąd się bierze jąkanie? Jąkanie bierze się z początku intencji mowy i przepływu myśli. Wszystko bierze się od dwóch sieci produkcji mowy. Pierwsza sieć jest związana z regulacją motoryki sieci domyślnej.
Druga sieć jest związana z regulacją emocjonalno-pamięciową. Odpowiada za regulację emocji.
Emocje, lęk, stres współpracują z układem językowym i układem kontroli uwagi.
Zaburzenia metabolizmu neuronowego lub membranowego przyczyniają się do powstawania jąkania.
Gdy mamy na myśli jąkanie to najpierw poobserwujmy tego człowieka. Bo może jest to nieśmiałość. Albo cechy mutyzmu wybiórczego. Niechęć do eksplorowania emocji, czy uzewnętrzniania to też pewna cecha osobowości. A mutyzm, niechęć do rozmowy w dużej grupie, lub niechęć do rozmowy w grupie bardzo głośnej to też inny, zupełnie różny element. Wynikać może z nadwrażliwości na dźwięki, zaburzenia przetwarzania słuchowego i innych czynników organicznych. Także istotne jest, aby pod uwagę wziąść usposobienie osoby. Ludzie skierowani do siebie inaczej realizują swoje kontakty społeczne. Są one zazwyczaj ograniczone do pewnej grupy osób. Z kolei Ci żywi, pełni entuzjazmu ludzie na zewnątrz, są obecni w naszych relacjach często i oni tego potrzebują w innej formie. Dlatego przy ocenie i odróżnieniu różnych momentów w mowie ważne jest rozważne podejście do danego człowieka i przyjrzenie się jego zachowaniu, cechom osobowościowym oraz odżywianiu.
II. Logofobia czy niepłynność społecznie zmienna.
Jestem osobą z jąkaniem. Ktoś inny powie. Jestem osobą nieśmiałą. A jeszcze inny jestem nadpobudliwy.
Logofobia to wycofywanie się, krok w tył. To nie znaczy, że przestajesz iść, tym samym, że przestajesz mówić”. Nie to nie tak. To jedynie oznacza, że zatrzymujesz jakąś część siebie nie wydatkując swojej energii.
Co może zrobić dla Ciebie, z Tobą dobry neurologopeda?
Otworzyć usta. Spojrzeć świadomie. Nazwać to co niezrozumiane.
Rozpoznać stan narządów artykulacyjnych.
Zbadać podsystemy: fonetyczny, fleksyjny, nadawanie i odbiór mowy.
Nauczyć Ciebie oddychania torem przeponowo-brzusznym zamiast obojczykowo-brzusznym.
Pokazać ćwiczenia utrudniające Ci mowę dla języka warg, podniebienia i żuchwy przed lustrem. Wyćwiczyć, zautomatyzować zaburzone szeregi głosek szumiących i ciszących, lub nieprawidłowej artykulacji głoski r. Bo to może one zaburzone głoski są przyczyną trudności. Pokaże jak pracować w parze, w rozmowie twarzą w twarz. Zauważać moment przed jąkaniem /opanować drżenie języka.
Nauczyć mowy w szumie. Poznać intencje Twojej mowy. Dać nowe kody właściwej mowie i artykulacji. Wszystkiego można się nauczyć. Czekam na Ciebie. Zajeżdżaj przed mój gabinet. Jest bardzo ładny i komfortowy. Zapraszam. Sylwia Kot